Populära inlägg

fredag 24 juni 2011

Chillisill

På midsommarbordet brukar Olles chillisill triumfera. Förra året kom inte Olle och inte hans sill heller. En sådan besvikelse vill jag inte inleda midsommarfirandet med så i år tänkte jag vidta nödvändiga åtgärder - en egen sill.

Jag har frågat Olle efter receptet. Jag kan inte skriva att Olle inte vill dela med sig av receptet  - men midsommardagen brukar minnesfunktionen få brottas med mer triviala saker än så. Här kommer ett försök att på frihand återskapa det som uteblev.

2 burkar inläggningssill, inlagd enligt burkens recept
1 burk krossade tomater
1,5 dl sweet chillisås
3 rödlökar
1 dl svarta oliver
1/4 torkad chillipeppar

Jag måste erkänna att den här sillen gjordes i två steg och jag tror att det borde gå att förenkla det hela. Först la jag in burksillarna enligt recept med ättika, kryddpeppar och rödlök m.m.. Efter någon dag silades lagen bort och sillen blandades ihop med ingredienserna ovan och fick stå två dar.

Skall kolla med Olle i eftermiddag  - om han kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar