Populära inlägg

torsdag 30 juni 2011

Fläderchampagne eller Sprutt

VARNING - EXPLOSIONSRISK
Det är med viss tvekan jag lämnar ut det här receptet. För många år sedan gjorde jag Fläderchampagne och genade lite i receptet. Jag satte fyra PET-flaskor under köksbordet i min ungdomslya. En sommardag när jag kom hem var det smutsigt och röjigt i hela köket. En flaska hade exploderat. Korken hade slagit av en halv kvadratdecimeter av IKEA-bordet och fortsatt upp i taket. Jag hade takputs, plast och spånsmulor från bordet inkletat i söt klibbig fläderchampagne.

Har man socker i en flaska med vätska så jäser det. Är flaskan försluten så bildas ett övertryck. För mycket socker så kommer flaskan att explodera. Man behöver väldigt lite socker för att skapa själva bubblorna. Det är därför viktigt att vinet har jäst ut innan de sistas sockret tillsätts för att bilda kolsyra i flaskan. Ca 5-7 gr socker per liter ger perfekta bubblor.

Så till receptet

20-30 fläderklasar
3 liter vatten
2 citroner
350 gram socker
Vinjäst och lite jästnärsalt

Skiva citronerna och koka upp vattnet. Häll vattnet över fläder, citroner och socker. När det svalnat så peta i lite vinjäst och jästnärsalt. Låt det hela stå i en stor rostfri kastrull ett par dagar för att jäsa med ett lock på. Därefter silas grönsakerna bort och drycken får stå och jäsa i kastrullen ytterligare två veckor. Därefter skall grumset ha sjunkit till botten och sockret jäst ut.
Tappa försiktigt om med en hävert så att bottensatsen inte kommer med. Tillsätt 5 (fem) gr socker per liter för att bilda kolsyra och tappa upp direkt på rena petflaskor.

Låt stå ett par månader att jäsa färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar