Populära inlägg

torsdag 22 december 2011

Rökta lammhjärtan



Jag hittade en ABU-rök på en loppis. En sån har jag känt ett basalt habegär till. Den åkte upp på hyllan i källaren och har fått vänta på att få komma till användning på något viktigt sätt.

När jag nu idagarna skulle införskaffa det rökta renhjärtat till julbordet kom jag att tänka på loppisröken och tog hem några lammhjärtan istället.

Jag har förgäves försökt att hitta en vettig bruksanvisning till röken. Det fick bli lite improvisaion med en liten glöd i öppna spisen som jag ställde lådan på. Botten i lådan täcktes med alspån. Hjärtanen hade jag låtit ligga med salt, peppar och rosmarin över natten.


Det vore ju roligt att kunna berätta hur länge lådan skall stå i värmen ifall du nu också har en rök som står och väntar någonstans. Det blev kanske en timme eller två men jag tappade tiden i julstöket. Jag tänkte att det inte var så noga eftersom jag ändå inte hade någon koll på värmen och två negationer brukar ju ta ut varandra. Vi får se på julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar